Bobby Fischer Globe Photos/ZumaPress

Éra Bobbyho Fischera

CAMBRIDGE – Geniální nový hollywoodský film „Oběť pěšce“ líčí nelehký život šachového génia Roberta Jamese „Bobbyho“ Fischera – od raných dob, kdy byl ještě zázračným dítětem, až po rok 1972, kdy v devětadvaceti letech sehrál historické utkání s ruským mistrem světa Borisem Spasským. Herec Toby Maguire ztvárnil Fischera s pozoruhodnou věrností – pro ty z nás, kdo se s Fischerem osobně setkali v jeho nejlepších letech, jde o vskutku dokonalý herecký výkon.

Film zachycuje utkání, které se stalo významným mezníkem v době studené války mezi Ruskem a Spojenými státy. Zároveň vyvolává otázku, zda by tvůrčí génius Fischerova typu – hluboce problémový, ale u šachovnice navýsost efektivní – dokázal existovat v dnešním nemilosrdném internetovém světě.

Fischer si tehdy zajisté získal pozornost, ale informace se v té době filtrovaly úplně jinak než dnes. Novináři tehdy ukazovali cestu, místo aby jen otrocky sledovali povrchní informační tok na internetu. Příběh nevyzpytatelného dítěte z Brooklynu, jež se utkalo se sovětským impériem v jeho národním sportu, byl lákavým soustem pro novináře, kteří chápali význam této události. O utkání se dva měsíce den co den psalo na titulních stránkách velkých deníků z celého světa, přičemž komentátoři poskytovali živé analýzy jednotlivých tahů po dobu až pěti hodin denně.

To continue reading, please log in or enter your email address.

To access our archive, please log in or register now and read two articles from our archive every month for free. For unlimited access to our archive, as well as to the unrivaled analysis of PS On Point, subscribe now.

required

By proceeding, you agree to our Terms of Service and Privacy Policy, which describes the personal data we collect and how we use it.

Log in