Bobby Fischer Globe Photos/ZumaPress

Éra Bobbyho Fischera

CAMBRIDGE – Geniální nový hollywoodský film „Oběť pěšce“ líčí nelehký život šachového génia Roberta Jamese „Bobbyho“ Fischera – od raných dob, kdy byl ještě zázračným dítětem, až po rok 1972, kdy v devětadvaceti letech sehrál historické utkání s ruským mistrem světa Borisem Spasským. Herec Toby Maguire ztvárnil Fischera s pozoruhodnou věrností – pro ty z nás, kdo se s Fischerem osobně setkali v jeho nejlepších letech, jde o vskutku dokonalý herecký výkon.

Film zachycuje utkání, které se stalo významným mezníkem v době studené války mezi Ruskem a Spojenými státy. Zároveň vyvolává otázku, zda by tvůrčí génius Fischerova typu – hluboce problémový, ale u šachovnice navýsost efektivní – dokázal existovat v dnešním nemilosrdném internetovém světě.

Fischer si tehdy zajisté získal pozornost, ale informace se v té době filtrovaly úplně jinak než dnes. Novináři tehdy ukazovali cestu, místo aby jen otrocky sledovali povrchní informační tok na internetu. Příběh nevyzpytatelného dítěte z Brooklynu, jež se utkalo se sovětským impériem v jeho národním sportu, byl lákavým soustem pro novináře, kteří chápali význam této události. O utkání se dva měsíce den co den psalo na titulních stránkách velkých deníků z celého světa, přičemž komentátoři poskytovali živé analýzy jednotlivých tahů po dobu až pěti hodin denně.

We hope you're enjoying Project Syndicate.

To continue reading, subscribe now.

Subscribe