Men with tape on their faces take part in a march called by Kenyan journalists SIMON MAINA/AFP/Getty Images

肯尼亚民主的教训

内罗毕—3月27日,八位国家传媒集团(Nation Media Group)专栏作家从《国家》(Nation)报辞职,原因是缺乏编辑独立性。对这份肯尼亚最大的日报来说,顶尖人才的出走只是对其已经败坏的名誉的最新一击。近几个月来,《国家》经历了一系列尴尬,包括高管遭遇解雇、母公司大量裁员,以及关于国家干预编辑过程的指控

但辞职事件的意义不仅仅是一个曾经名高望重的机构的唾弃;它提醒我们,媒体仍然是初出茅庐的肯尼亚民主的强大参与者。当政府控制记者时——不论在肯尼亚还是在其他地方——都会自食其果。

同许多非洲国家一样,肯尼亚有相当长的可称之为“积极新闻”(activist journalism)的传统——传播新闻和思想启发政治或社会行动。这一行为有其反殖民主义根源;1960年《国家》创立时,便和《新非洲人》(New African)和《鼓声》(Drum)等泛非洲出版物一道反对殖民统治。《国家》给了肯尼亚人一个发出异见的平台,在它的记者的领导下,它帮助示威群众构思概念、口号和标语,生动展现他们的运动。对许多专栏作家来说,为这些杂志写作便是一种抵抗活动。

To continue reading, please log in or enter your email address.

To read this article from our archive, please log in or register now. After entering your email, you'll have access to two free articles from our archive every month. For unlimited access to Project Syndicate, subscribe now.

required

By proceeding, you agree to our Terms of Service and Privacy Policy, which describes the personal data we collect and how we use it.

Log in

http://prosyn.org/n346fMk/zh;

Handpicked to read next

Cookies and Privacy

We use cookies to improve your experience on our website. To find out more, read our updated cookie policy and privacy policy.